selected RESEARCH topics
נושאי מחקר נבחרים
Evolutionary aspects of math
Basic math, such as estimating different magnitudes (quantity, length, etc.) is thought to be an ability that humans and non-humans share. Understanding such abilities in animals can shed light into the evolutionary origins of math. For that purpose we use the archer fish as an animal model. The archer fish hunt by shooting a jet of water on insects resting on a foliage above the water level. In the lab the fish can be trained to respond to targets presented on a screen above the water level. Since fish and humans diverged over 200 million years ago, the fish performance can tell us which abilities existed even in the fish and were maybe preserved throughout evolution.
In collaboration with the Evolutionary Cognitive Neuroscience Lab
היבטים אבולוציוניים של מתמטיקה
יכולות חשבוניות בסיסיות, כמו להעריך גדלים שונים (כמויות, מרחק וכו') נחשבות ליכולות המשותפות לבני אדם ובע"ח אחרים. חקר היכולות האלו בבע"ח יכול לשפוך אור על הבסיס האבולוציוני ליכולות מתמטיות. למטרה זו אנחו נעזרים בדג הקשת.
דג הקשת צד על ידי התזת סילון מים מפיו (כמו מאקדח מים) על חרקים החיים על צמחייה מעל פני המים. במעבדה, ניתן לאמן את דג הקשת להגיב למטרות המוקרנות על מסך מחשב המוצב מעל פני המים.
מאחר ודגים ובני אדם נפרדו לפני יותר מ 200 מליון שנה באבולוציה, ביצועי הדג יכולים ללמד אותנו אילו יכולות חשבוניות היו קיימות כבר אז במוחו של הדג, ואולי גם השתמרו במהלך האבולוציה.
בשיתוף עם המעבדה לקוגניציה אבולוציונית
The role of sub-cortical areas in numerical cognition
Research into brain areas involved in math is usually focused on cortical areas, which are the most recently evolved brain areas in evolution. However, recent studies points to possible involvement of sub-cortical areas not only in basic functions, but also in high cognitive functions.
We study the involvement of sub-cortical areas in different math abilities, such as enumeration and number comparison
In collaboration with the Evolutionary Cognitive Neuroscience Lab and the Numbers Laboratory
התפקיד של אזורים תת-קורטיקלים בקוגניציה נומרית
מחקרים אשר בודקים אילו אזורים מוחיים מעורבים ביכולות מתמטיות, מתמקדים ברובם באזורים קורטיקלים, שהם האזורים הכי "חדשים" במוח מבחינה אבולוצונית, ונחשבים למתוחכמים ביותר. עם זאת, מחקרים חדשים מצביעים על האפשרות שאזורים תת-קורטיקלים, שבעבר נחשבו למעורבים רק ביכולות בסיסיות, לוקחים חלק בתפקודים קוגניטיביים גבוהים.
אנחנו חוקרים את המעורבות של אזורים תת-קורטיקלים ביכולות מתמטיות שונות כגון מנייה והשוואת מספרים וכמויות.
בשיתוף עם המעבדה לקוגניציה אבולוציונית ומעבדת המספרים
The development of the concept of number
It has long been assumed that humans (and other animals) are born with a "number sense": the ability to perceive and estimate quantities. It was also claimed that people who are better at discriminating between quantities will also be better at math.
We claim that the ability to understand number is not innate but develops with age, and requires general abilities such as language and cognitive control.
Testing this hypothesis can have implication on preschool math curricula and the diagnosis and amelioration of math learning difficulties.
התפתחות מושג המספר
רוב התיאוריות בתחום טוענות כי בני אדם (וחיות אחרות) נולדים עם "חוש למספר" כלומר עם היכולת לתפוש ולהעריך כמויות ומספרים. עוד טענה היא שאנשים שטובים יותר בלהבחין בין כמויות יהיו טובים יותר במתמטיקה.
אנו טוענים כי מושג המספר איננו מולד, אלא מתפתח עם הגיל, ודורש לא רק יכולות חשבוניות, אלא יכולות כלליות כגון שפה ויכולות בקרה קוגניטיבית.
לבחינת תיאוריה זו השלכות רבות על הדרך שבה אנו מלמדים חשבון בגיל הגן, מאבחנים ומטפלים בקשיי למידה בחשבון.